EXHIBITIONISTS / When public attitude becomes form.
Curated by Biancoshock, Elfo and Rub Kandy - Kebab restaurant, 2018
The three artists bring together the “top ten” of international public art outsiders: Markus Butkereit (Germany), Harmen De Hoop (Holland), Brad Downey (United States), Julien Fargetton (France), Francesco Garbelli (Italy), Helmut Smits (Holland), SpY (Spain), Mathieu Tremblin (France), Vladimir Turner (Czech Republic) and The WA (France).
The result is a “photographic playlist” chosen by Biancoshock, Elfo and Rub Kandy. An exceptional artistic line-up as well as a personal and emotional wish-list.
“We have gathered ten of the most influential artists of the last twenty years trying to draw an indicative map of a trend that is as powerful as it is difficult to put in a box. Despite being related to street art, these artists carry out a non-pictorial research, made up of installation practices, happenings, interventions that interrogate public space even before decorating it. Their art is akin to graffiti culture not quite so much for spray cans and iconography but for an irreverent, abusive, intrinsically anarchic attitude grafted with structured researches and practices that belong to contemporary art", state the three artists-curators.
To fully express their artistic point of view, the unlikely curators have chosen an unlikely location as well. So is the case that an exhibition with such a prestigious line up takes place in a Kebab shop in Pigneto, historical popular district of Rome.
The Kebab – a common and recognizable shop that can be found all around the world – has been chosen as it represents a meeting point for people of different cultures, nationalities and social background. Metaphorically, all these elements interwine perfectly with the peculiarities of this type of public art, which is universally recognizable thanks to its urban matrix and easy access for non-sectoral public.
Before the event, the organizers communicated exclusively the address and time of the exhibition. The result is that the numerous participants who joined the venue were pleasantly disoriented in finding themselves in front of a kebab-pizzeria, where the artworks were perfectly integrated with the furnishing of the restaurant.
Therefore, #EXHIBITIONISTS, is not only an exhibition/event, but it’s above all an artistic performance/ action, as the three artists have had the ability to bring together ten icons of public art in an apparently paradoxical and desecrating context, which however is conceptually representative of this popular and universal art form.
/ IT
I tre artisti sono riusciti a riunire la top-ten degli outsider della public art internazionale: Markus Butkereit (Germania), Harmen De Hoop (Olanda), Brad Downey (Stati Uniti), Julien Fargetton (Francia), Francesco Garbelli (Italia), Helmut Smits (Olanda), SpY (Spagna), Mathieu Tremblin (Francia), Vladimir Turner (Repubblica Ceca) e The WA (Francia).
La playlist di opere fotografiche scelte per l'occasione da Biancoshock, Elfo e Rub Kandy costituiscono una line-up artistica d'eccezione che è anche una wish-list emotiva e personale.
“Abbiamo messo assieme dieci artisti tra i più influenti degli ultimi vent'anni provando a disegnare una mappa orientativa di una tendenza tanto forte quanto di difficile definizione. Sono artisti che, pur essendo imparentati con la street art, portano avanti una ricerca non pittorica, fatta di pratiche installative, di happening, di interventi che interrogano lo spazio pubblico prima ancora di decorarlo. Artisti che della graffiti culture conservano, più che le bombolette spray e l'iconografia, l'attitudine irriverente, abusiva, intrinsecamente anarchica, innestandola poi con ricerche personali strutturate e pratiche proprie dell'arte contemporanea”.
Ed è qui che subentra il ‘tocco’ artistico e provocatorio dei tre artisti: realizzare un’esibizione con una line up così prestigiosa in un Kebab del Pigneto, storico quartiere popolare di Roma. Il kebab restaurant è stato scelto in quanto luogo in cui solitamente si incontrano persone di culture, nazionalità ed estrazioni sociali differenti, presente e riconoscibile in ogni parte del mondo. Metaforicamente, tutti questi elementi si sposano perfettamente con le peculiarità di tale tipologia di arte pubblica: universalmente riconoscibile grazie alla sua matrice urbana e al facile accesso per un pubblico non di settore.
Prima dell’evento gli organizzatori hanno comunicato esclusivamente indirizzo ed orario dell’esibizione: tale scelta ha fatto sì che i numerosissimi partecipanti, che hanno deciso di aderire all’iniziativa, siano stati piacevolmente disorientati nel ritrovarsi in fila davanti ad un kebab-pizzeria, dove le opere degli artisti risultavano perfettamente integrate con l’arredo del locale.
#EXHIBITIONISTS, quindi, non è solamente un’esibizione-evento, ma è soprattutto una performance/azione artistica, dal momento in cui i tre artisti hanno avuto la capacità di riunire dieci icone dell’arte pubblica in un contesto apparentemente paradossale e dissacrante, che però risulta concettualmente rappresentativo di questa forma d’arte popolare ed universale.